jag hatar cancer.

Den 13/10-08 förändrades mitt liv.
På ett sätt som mitt liv aldrig förändrats på tidigare. Mitt liv har förändrats förut. val som jag gjort. Börjat åka på spelningar, slutat rida, välja bort en vän. Många gånger har mitt liv förändrats.
Men inte på det sättet som det förändrades den 13 oktober 2008.
Då vändes allt upp och ner. det var som om någon tog tag i marken och höll den upp och ner. Jag var verkligen tvungen att kämpa för att allt skulle vara på plats. för att det inte skulle falla och gå sönder.
När jag kom hem dendära måndagen för 8 månader och 20 dagar sedan satt min mamma i soffan och grät. Min låssaspappa hade gråtit. Några dagar tidigare hade mamma varit jättearg, sur, ledsen eller nånting. och jag hade skrikit till henne "VARFÖR DU SÅ JÄVLA ARG UTAN NÅGON ANLEDNING!?"
Hon hade en anledning. hon hade hittat en knöl i ena bröstet.
Och denhär måndagen hade hon kollat upp det.
cancer.
Bröstcancer.
Tumör.
Världens finaste människa, som jag älskar mest av allt på hela jorden hade fått cancer.
allt stod stilla. och inte på ett bra sätt.
Hjärnan var blank, ville inte fatta. Jag kunde inte ta in det, kunde inte gråta, kunde inte känna.
Men tro mig, känna och framförallt gråta gjorde jag de följande månaderna.
DET är den värsta vintern någonsin. Men på många sätt bra.
Jag har sett vilka som bryr sig när det verkligen gäller. Människor jag inte trodde skulle stötta när något hände gjorde det. Jag fick mejl från oväntade människor, där de skrev att de brydde sig, att de fanns där.

Att komma hem från skolan och se sin mamma ligga i sin säng, halvsovandes. svag. med ett bandage runt armen.
Att se sin mamma gråta av smärta.
Att se höra sin mamma skrika i rummet intill att hon inte orkar mer.
Att vad man än gör så gör man fel. bryr man sig så är det fel. bryr man sig inte är det fel. pratar man är det fel, pratar man inte är det fel.
Att inte våga göra något i rädla om att mamma ska blir ledsen eller arg.
Att inte veta hur det ska gå.

Denhär vintern har jag kännt att jag verkligen inte orkar mer.
I tre månader, Jannuari, februari och mars grät jag mig till sömns nästan varje natt.
Jag har önskat att jag vore död.
Jag har hatat mitt liv så in i helvete.

Nu mår mamma bra. Hon tar inte cellgifter eller hon strålas inte längre. I augusti ska hon på rehab. sen blir allt bra, hoppas jag.
Nu är mamma glad, och hon mår bra. Hon tar mediciner och är stel i lederna. men hon mår bra.
Och det uppskattar jag så jävla mycket.


Men jag ser inte bara negativt i dethär. Jag ser livet på ett annat sätt. Jag tar inte saker för givet. Jag tar det inte för givet att jag lever till jag är 85. Jag tar det inte förgivet att jag kommer vara frisk.
Jag har kommit så mycket närmare min familj. Vi har tillsammans tagit oss igenom något så svårt, så att jag knappt minns hur svårt det var.


Jag hade aldrig kunnat klara det utan mina vänner som funnits där, speciellt inte utan Fanny och Carrå. som på någon underligt sätt förstått så jävla bra. Utan en viss persons mejl. tack.

Kände att jag var tvungen att skriva av mig. Vill inte ha sympati eller så. För det är bra nu, just nu är allt skitbra.

Kommentarer
Postat av: julia aka nöten

finis. gud så fint skrivit.

usch jag förstår verkligen att du mådde så dåligt. det gör jag verkligen, på riktigt.

och nu sitter jag här alldeles tårögd.... what about if that was my mom lixom? jag vet inte vad jag hade tagit mig till. tror inte jag hade klarat av det. du är så stark gumman! och alla andra i din familj som tagit er från den där dagen, tills idag och framåt.

finner inte så mycket, bra ord just nu som du kanske märker.... vill skriva så mkt mer! men kan inte.... men jag hoppas du förstår vinkeln. fortsätt vara såhär stark, du kommer komma så långt och klara av mycket.

och en sak till! om jag hade vetat av den där dagen 13 okt 08. då hade jag vetat att du skulle klarat av denna perioden, precis som du gjorde! trots omständigheter. var stolt över dig själv. och hälsa din mamma :)

detta blev långt. får nog avsluta nu. puss & kärlek, saknar dig..

<3

2009-07-02 @ 01:46:58
URL: http://nnuts.blogg.se/
Postat av: Carrå

Mitt lilla hjärtegull..

Jag visste hela tiden att det skulle bli bättre.

Du klarar allt nu.



Jag älskar dig.

2009-07-02 @ 08:00:49
URL: http://carolinewieskes.blogg.se/
Postat av: Alicia

mm.. min pappa var sjuk i flera år..

han mår också bra nu (förutom att han tror att han har fått cancer igen nu..)han har haft cancer i benet och lungan. och tappat allt hår och allt det där med. jag har också gått igenom det där vännen.

Jag älskar dig.

<3<3

2009-07-02 @ 08:27:25
URL: http://alvedonspray.blogg.se/
Postat av: Fanny

Jag sa ju det, Fanny och en annan persons åsikter tillsammans blir alltid bra så äre bara!

Jag får tårar i ögonen och jag vill inte förstå att din text inte bara är ngn sorglig novell vi skrev i sjuan eller nåt. Nej det är en sorglig verklighet men nu har du klarat av det värsta, nu är mardrömmen slut och det märks på dej att du mår så himla mkt bättre än i vintras. Du döljde det jävligt bra men om man jämför så märker man att ditt leende är ett äkta hanna leende och jag blir så glad. För du är och kommer alltid att vara mitt lilla guldhjärta och jag älskar dej!

2009-07-02 @ 11:35:14
URL: http://fhenriiksson.blogg.se/
Postat av: hanna

jag hatar också cancer. men jag älskar dig.

och allt har varit annorlunda det här året, på många sätt, men du har klarat det. klarat allt.

jag vet inte om jag hade gjort det så bra som du...

jag klarar ju knappt av att stötta dig.

men du vet att jag bryr mig, att jag tycker om dig, att jag älskar dig?!

jag tycker om när allt är skitbra!

2009-07-02 @ 11:43:19
URL: http://hulkis.blogg.se/
Postat av: sarah

hanna, va fint skrivet !

vi har inte kännt varandra länge men jag har hela tiden tänkt att det skulle bli bra ! du är så otroligt stark som klarat av detta. jag fäller tårar just nu, faktikst.

du ska vara jätte stolt över dig själv & din mamma & hela din familj !



när jag läser hur du har haft det, blir jag bara så glad över hur du mår nu, vet inte hur jag ska förklara men jag är iaf glad för din skull ! :)



har du klarat det här, klarar du allt ! :)

PUSS <3

2009-07-02 @ 12:55:47
URL: http://ssommar.blogg.se/
Postat av: Emelie

det värsta jag har varit med om är alla de gånger jag såg mamma ligga i soffan utan att kunna andas av smärta, under den tiden hon hade cancer. vi har gått igenom samma sak, du och jag. och jag hoppas att jag har kunnat vara till lite hjälp åtminstonde. jag älskar dig.

2009-07-02 @ 12:57:39
URL: http://eemelies.blogg.se/
Postat av: Erika Hallman

Jättefint skriver Hanna, jag sitter här med tårar i ögonen nu <3. Du är så jävla grym som har klarat dig igenom detta! <3

2009-07-02 @ 14:09:10
URL: http://erikahallman.blogg.se/
Postat av: Edithhhhhhhhhhhh

Usch va hemskt :/

2009-07-02 @ 19:10:49
URL: http://edithh.blogg.se/
Postat av: isabekke

gud vilken fin text. den berörde faktis, väldig mycket.

och du verkar otroligt stark!

tänker inte säga att jag förstår hur det känns, för det kan man inte, inte i ett sånt läge. men stark är du!!

2009-07-02 @ 23:28:03
Postat av: jennifer

Verkligen jättefint skrivet! Jag kan inte säga att jag vet hur det känns eller jag förstår för det gör jag inte. Men jag kan säga att jag är otroligt stolt över dej som har klarat dig igenom dethär tillsammans med din familj. jag ahr nog inte stöttat så mycket som kanske borde ha gjort. Men du ska veta att jag bryr mig om dej iallafall.

i love you .

<3

2009-07-03 @ 00:20:35
URL: http://jjempas.blogg.se/
Postat av: Olivia

Även fast jag inte känner dig så bra så var det där verkligen rörande och jag vet hur det är att se en förälder lida.

Du är verkligen stark!

2009-07-03 @ 01:47:36
URL: http://bullepuff.blogg.se/
Postat av: hannah

jag vet inte vad jag ska skriva. men jag ryste genom hela kroppen när jag läste, och jag är så otroligt gad att din mamma mår bättre.



På andra sidan natten skiner solen.



<3

2009-07-03 @ 20:41:12
URL: http://hannahgezelius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0